کاراواجو چهارصد سال پس از مرگ مشکوک ، به مرد اول اخبار قرن بیست و یکم بدل شده، آن هم با پرونده قتل ....
به گزارش خبرآنلاین، نقاشیهای این هنرمند با رنگ و بوی واقعی خود برگی تازه در هنر بودند، اما اخیرا سابقه جرایم این هنرمند فاش شده است .
نمایشگاهی از اسناد و مدارک در «بایگانی ملی» در رم ایتالیا نوری تازه بر زندگی پرفراز ونشیب این هنرمند در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادی تابانده است .
دوستهای کاراواجو، زندگی روزانه او و دعواهای گاه و بیگاه او که حتی یکی از آنها موجب شد پاپ پل پنجم او را محکوم به اعدام کند همگی در دستنویسهای پلیس، دادگاه و مقامات قضایی آن زمان ثبت شده و به خوبی نگهداری شده و حالا به نمایش درآمدهاند.
این مدارک نشان میدهند هنرمند بزرگ و مشهور ایتالیایی در شهر میچرخیده و با خود اسلحه حمل میکرده، یک شمشیر و یک خنجر و حتی یک تپانچه. آن هم تپانچهای بدون جواز (که به بهانه حفاظت از مقامات مشهور که به او دستور نقاشی میدادند) همراه خود داشته است.
پای کاراواجو بارها به اداره پلیس کشیده شده بود، یک بار به دلیل پرتاب ظرفی به صورت پیشخدمت و یک بار هم به دلیل حفر کف استودیوی استیجاریاش به بهانه جا دادن تابلوهای بزرگش در آن. پس از اینکه صاحبخانه از او شکایت کرد، کاراواجو به همراه دوستش با سنگ شیشههای خانه زن را پایین آورند.
نبرد دادگاه تنیس
تمامی این اتفاقات به همراه گزارش شاهدان عینی در این مدارک جمع شدهاند، مدارکی که گذر زمان آنها را زرد رنگ ساخته و فقط متخصصان قادر به خواندن آنها هستند. ویژگی این مدارک مفصل و پرجزئیات بودن آنها است.
مدارک این نمایشگاه تصویری واضح از دعوای مشهور ماه مه سال 1606 به دست میدهد، در این نزاع کاراواجو مردی به نام رانوچو توماسونی را میکشد. این نزاع درست شبیه دعواهای گروه اوباش مدرن است. هشت نفر این نزاع را پی ریختند و حالا نام همگی آنها فاش شده است.
گزارش دستگیری کاراواجو در اداره پلیس
کاراواجو به همراه سه دوستش که یکی از آنها عضو ارتش بوده دشمنان خود را در زمین بازی سنتی (که شبیه به بازی تنیس است) واقع در محله زندگی نقاش میبیند. برخی مورخان میگویند این دعوا بر سر یک زن بوده ، اما پرونده پلیس نشان میدهد این دعوا به دلیل بدهی بوده است. کاراواجو پس از کشتن رانوچو از شهر میگریزد.
یکی از همراهان نقاش هم به شدت مجروح میشود و به زندان میافتد. او بعدا دادگاهی میشود و صحبتهایش بخشی از مدارک نمایشگاه فعلی را شکل میدهند.
مرگ زودهنگام
کاراواجو به جنوب و سیسیلی فرار کرد و مشغول کشیدن اثری جدید شد. حکم اعدام پاپ پل پنجم نیز به دلیل همین قتل صادر شد. این درحالی بود که کاراواجو به تازگی پرتره پاپ را کشیده بود.
مدارک به نمایش درآمده همچنین تا حدودی راز مرگ کاراواجو در پورتو اکوله در شمال شهر رم در ژوئیه سال 1610 را روشن میکند.
کاراواجو برعکس آنچه پنداشته میشود، تنها و در ساحل و در حال فرار از پلیس و دشمنانش نمرد، بلکه روی تخت بیمارستان جان داد.
او که فقط 38 سال داشت در حال بازگشت به شهر بود به این امید که دوستان بانفوذش توانستهاند پادرمیانی کنند و پای او به زندان نمیرسد.
اسناد موجود ترکیبی از زبان لاتین قضایی و ایتالیایی هستند و هر ایتالیایی معاصر میتواند آن را درک کند. این اسناد نیازمند ترمیم بودند زیرا بخشی از کاغذ از بین رفته و اسید موجود در جوهر کاغذ را خورده بود.
امسال وزارت فرهنگ ایتالیا بودجه خود برای اموری اینچنین را قطع کرده بود و بنابراین بسیاری از مقامات و سازمانهای شهر رم سرمایه ترمیم این آثار را متقبل شدند.
شرح جرم تاریخ
دستگیری ساعت دو الی سه صبح به دلیل حمل شمشیر بدون جواز 4 مه 1598
شکایت از او به دلیل کتک زدن یک مرد با چوب 19 نوامبر 1600
اتهام کتک زدن، توهین و تهدید یک مرد با شمشیر به همراه دوستانش 2 اکتبر 1601
شکایت یک پیشخدمت به دلیل پرتاب ظرف به صورتش 24 آوریل 1604
دستگیری به دلیل پرتاب سنگ به طرف چند پلیس 19 اکتبر 1604
دستگیری به جرم حمل شمشیر و خنجر بدون جواز 28 مه 1605
اتهام حمله به یک وکیل با اسلحه 20 ژوئیه 1605
کشتن یک مرد در نزاعی دستهجمعی 28 مه 1606
عناوین یادداشتهای وبلاگ
دسته بندی موضوعی